Nykykarjalaista luksusta luomassa

Uudistunut Original Sokos Hotel KimmelAsiakas: Pohjois-Karjalan Osuuskauppa, hotelli- ja matkailutoimiala

Pohjois-Karjalan Osuuskauppa (PKO) operoi viittä Sokos Hotellia alueellaan; Original Sokos Hotel Kimmeliä ja Vaakunaa Joensuussa, Break Sokos Hotel Bombaa Nurmeksessa sekä Break Sokos Hotel Kolia ja Break Sokos Hotel Koli Kylää Lieksassa.

PKO on uudistanut isosti hotellejaan vuosien 2020–2023 aikana. Kolille avautui myös aivan uusi hotelli, Break Sokos Hotel Koli Kylä, juhannuksena 2023.

Mittavien investointien alla haluttiin myös luoda yhtenäinen brändikonsepti koko PKO:n matkailutoimialalle. Pieni Ideapuoti Oy valikoitui viestinnän strategiseksi suunnittelijaksi ja sittemmin viestinnän toteuttajaksi. Yhteistyö jatkuu edelleen.

Käyntiin lähdettiin brändin ytimestä ja tarinasta. Mietimme yhteistyökumppanini Grymmin Satuja Oy:n Arnan kanssa, mikä Pohjois-Karjalassa matkailijoita eniten innostaisi. Mitkä ovat hotellien vahvuudet mittavien uudistusten jälkeen. Miten ne yhdistetään. Miten brändin ydin sanoitetaan. Nostimme esiin alueen upean ja uniikin luonnon, karjalaisen vieraanvaraisuuden, laadukkaat hotellit ja alueen vahvan perinnekulttuurin. Syntyi nykykarjalaisen luksuksen käsite, joka jäi kaiken viestinnän pohjaksi ja otettiin myös mediassa hyvin vastaan.

Työhön kuului bränditarinan ja ydinviestimäärittelyn ohella viestintästrategian ja some-strategian laatiminen.

Pohjatyön jälkeen työ on jatkunut vuosittaisilla viestintäsuunnitelmilla ja viestinnän toteutuksella. Yhdessä on toteutettu säännöllistä mediaviestintää, some-sisältöjä, verkkoartikkeleita kuin pressimatkojakin.

Kaikki Pohjois-Karjalan Sokos Hotellit ovat saaneet runsaasti medianäkyvyyttä näiden vuosien aikana niin paikallisessa kuin valtakunnallisessa mediassa, mittavimpana kolmen aukeaman juttu Kauppalehdessä kesällä 2023 sekä Kolin maisemahotellin katolla pidetyn Sibelius-konsertin esittäminen MTV:n iltauutisissa.

Uudistuneet hotellit:

Original Sokos Hotel Kimmel, Joensuu. 2020–2021

Break Sokos Hotel Koli ja Koli Kylä, Koli. 2022–2023

Break Sokos Hotel Bomba. 2022–2024 (laajennusosa valmistuu juhannuksena 2024)

Ikonisen Lasipalatsin some-presenssin luominen ja ylläpito

Asiakas: Lasipalatsi / Konstsamfundet

Pääsimme suunnittelemaan ja toteuttamaan ikonisen Lasipalatsin yrittäjäkokonaisuuden some-presenssiä vuosina 2019-2023 yhdessä Pienen Ideapuodin alihankkijan Omar El Mrabtin kanssa.

Niin helsinkiläisille kuin Helsingissä vieraileville tutun rakennuksen viestinnän hoitaminen oli palkitsevaa ja kiinnostavaa.

Viiden vuoden aikana tuotimme lukuisan määrän valokuvia ja videoita, teimme some-sisältöjä ja järjestimme vaikuttajatapahtumia. Viestinnän kärkinä olivat talon historia, yrittäjien tarjonta ja funkisdesign.

Uuden Original Sokos Hotel Presidentin lanseeraus 2016-2018

Asiakas: Sokotel Oy

Helsingin Kampissa sijaitseva Original Sokos Hotel Presidentti uudistui vuosien 2016-2018 aikana. Hotellin uusi, suomalaisia ilmiöitä esittelevä tarinakonsepti on Ivana Helsingin ja sen suunnittelijan Paola Suhosen käsialaa. Uudessa Presidentissä suomalaiset ilmiöt sisu, juhannus, talvimyrsky, hiljaisuus ja satumetsä heräävät eloon yllätyksellisin tavoin.

Pieni Ideapuoti vastasi hotelliuudistuksen viestinnästä yli kolmen vuoden ajan. Lanseeraukseen liittyi viestinnän konsultointia, sisällöntuotantoa, some-kampanjoita, tapahtumia, palveludesignia ja mediaviestintää. Artikkeleita julkaistiin vuosien mittaan kymmeniä. Original Sokos Hotel Presidentti valittiin Evento Awardseissa vuoden 2019 majoituspaikaksi. Matkailulehti Mondon lukijat äänestivät Presidentin vuonna 2019 maailman parhaaksi hotelliksi.

Outdoors Finland -hankkeen tuloksista viestiminen

Asiakas: Visit Finland ja LAMK

Outdoors Finland Etelä -hanke oli nelivuotinen aktiviteettireitistöjen ja niihin liittyvän osaamisen sekä yhteistyön kehittämishanke, jonka toimialueita olivat Etelä-Karjala, Päijät- Häme, Kymenlaakso ja Uusimaa. Hanke päättyi vuonna 2014 ja sen tuloksena syntyi mm. 19 000 painettua reittiopasta ja 18 kriteerien mukaan luotua vaellusreittiä.

Pieni Ideapuoti toteutti yhteistyössä Caprice Consultingin kanssa loppuvuonna 2014 hankkeen tuloksista kertovan viestintäkampanjan. Tavoitteena oli saada hankkeen tuloksille näkyvyyttä mediassa, lisätä partnerien asiakastyytyväisyyttä sekä pohjustaa hankkeen jatkoa.

Mediaosumia saatiin lähes 40.

"Arvostan Tanjan ja Sarin eleetöntä ja tehokasta tapaa tehdä työnsä. He kuuntelivat, muokkasivat sen kuviksi ja sanoiksi ja etsivät kampanjalle oikeat kanavat ja kohderyhmät. Tulos oli reilusti yli odotusten! Saimme sen mitä tilasimme ja reilusti yli. Kiitos!"

Pirjo Räsänen, projektipäällikkö, Outdoors Finland Etelä

 

Ravintola Kappelin uudistuksen lanseeraus

Asiakas: HOK-Elanto

Helsingin Esplanadin puistossa sijaitseva ravintola Kappeli on kulttuurihistoriallisesti merkittävä klassikkoravintola, joka on toiminut samalla paikalla ja julkisivultaan lähes samanlaisena jo vuodesta 1867. Monipuolinen ravintolakokonaisuus on avoinna vuoden jokaisena päivänä ja aamusta iltaan. Kappeli houkuttelee niin kaupunkilaisia kuin matkailijoita ympäri vuoden sen miljöön, taiteen, tarinoiden ja laadukkaan ruoan vuoksi.

Kappeli uudistettiin täysin vuosina 2021–2022, uusittu ravintola avautui vappuna 2022. Uudistuksessa kunnioitettiin hienosti kolmella eri vuosisadalla toimineen ravintolan sielua ja tarinoita. Sisustussuunnittelusta vastasi Suunnittelutoimisto Fyra Oy.

Pieni Ideapuoti vastasi lanseerausviestinnästä, johon kuului viestintäsuunnitelma vuoden ajalle, some-sisällöt ja huhtikuussa 2022 uudistuneen ravintolan lanseeraustilaisuus ja mediatoimenpiteet.

Kappelin uudistus sai hienon näkyvyyden kaikissa merkittävissä valtakunnan ja paikallismedioissa. MTV:n uutistoimituskin vieraili Kappelissa niin sen sulkeutuessa kuin sitten avautuessa uudistuksen jälkeen.

Funkkishotelli Vaakunan uudistuksesta viestiminen

Asiakas: Sokotel Oy / Original Sokos Hotel Vaakuna

Ikoninen funkkishotelli, vuoden 1952 olympialaisiin avautunut Original Sokos Hotel Vaakuna, uudistettiin vuosien 2018–2020 aikana. Vaakunan kaikki huoneet, huonekerrokset sekä hotelliaula saivat uuden tyylikkään ilmeen talon alkuperäinen henki säilyttäen. Syksyllä 2020 valmistui myös hotellin kattokerroksessa sijaitseva ravintola 10. kerros. Sisustussuunnitellusta vastasi Sisustusarkkitehdit Fyra.

Pieni Ideapuoti vastasi Helsingin hotelli Vaakunan uudistumisen lanseerauksesta vuosina 2018–2020. Työhön kuului niin mediatiedotteiden laadintaa, lanseeraustilaisuuksia, sisällöntuotantoa kuin vaikuttajamarkkinointia, säännöllisesti toteutettuna.

Mieliinpainuvin tilaisuus oli joulun 2020 alla vaikuttajille pidetty joululounaan lanseeraustilaisuus. Joululounasta nautittiin jouluun koristelluissa pöydissä, Joulupukkikin kävi paikan päällä ja Paola Suhosen opastuksella askarreltiin ekologisia joulupaketteja.

Meripaviljongin kelluvan terassin lanseeraus

Asiakas: Ravintolakolmio ja Helsinki Congress Paasitorni

Helsinki sai keväällä 2019 uusimman merellisen terassinsa, kun Hakaniemen Säästöpankinrannassa avautui ainutlaatuinen kelluva kesäravintola kala- ja äyriäisravintola Meripaviljongin vierelle kiinnittyen. 

Terassi valmistettiin laivanrakennuksesta saaduin opein raumalaisella Rauma Marine Constructions -telakalla. Kyseinen telakka on toteuttanut hieman samantyyppisiä kelluvia rakennusprojekteja muun muassa Arabiemiraatteihin. Kesäterassi uitettiin toukokuussa Raumalta paikalleen Säästöpankin rantaan.

Pieni Ideapuoti hoiti terassin medialanseerauksen sekä avajaistilaisuuden. Terassin saapuminen Helsinkiin näkyi kaikissa pääuutiskanavissa, mukaan lukien MTV:n ja YLE:n tv-uutiset, ja avautuminen huomioitiin laajasti paikallis- ja ruokamedioissa sekä vaikuttajien kanavissa.

#sokoshotelsroadtrip Instagram-kampanja Konsta Punkan kanssa

Asiakas: Sokos Hotels

Kesällä 2015 toteutettiin Konsta Punkan kanssa Sokos Hotelleille #sokoshotelsroadtrip Instagram-kampanja. Punkka kiersi Sokos Hotels -paikkakunnilla kuvaamassa suomalaista luontoa. Kampanjaan sisältyi myös valokuvanäyttely ja Instagram-koulutuksia.

Tavoitteet:  saada hyvää kuvasisältöä omiin kanaviin: Instagramiin, facebookiin, Pinterestiin, sokoshotels.fi:hin ja uutiskirjeisiin. Lisäksi haluttiin esitellä Sokos Hotels -paikkakunnat uusin silmin ja uudella tavalla – kaupunkihotellinkin viereltä löytyy luontoelämyksiä. Toissijaisesti haettiin medianäkyvyyttä ja innostettiin henkilökuntaa Instagramin käyttöön.

Kampanjan tulokset: 585 000 Instagram-tykkäystä, 100 luontokuvaa, 60 koulutettua Instagram-viestijää, 20 media-artikkelia ja satojen tuhansien PR-arvo.