Instagram-kampanja sisällöntuottajan kanssa antaa yritykselle uudenlaisen tavan markkinoida yritystään ja palveluitaan. Suositun instagram-ammattilaisen kautta saat käyttöösi paitsi hyvää sisältöä myös laajan ja sitoutuneen potentiaalisen asiakasjoukon. Kuvalliseen viestintään keskittyvä instagram on loistava markkinointikanava erityisesti matkailu- ja elämysalan yrityksille. Totuus on edelleen, että hyvä kuva puhuu enemmän kuin tuhat sanaa.
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty
Määrittele kampanjan ydin ja tavoitteet. Mitä kampanjalla tavoitellaan? Mikä on kohderyhmäsi? Entä kampanjan sisältö? Tee lyhyt käsikirjoitus.
Aseta kampanjalle vastuuhenkilö, joka pitää langat käsissään alusta loppuun.
Luo yhdessä sisällöntuottajan kanssa kampanjalle näppärä ja riittävän lyhyt sekä aikaa kestävä hashtag. Mieti hashtag niin, että se kuvaa kampanjan sisältöä.
Käy yhdessä sisällöntuottajan kanssa läpi brändisi arvot ja ydinviestit sekä mitkä ovat linjauksenne sosiaalisen median kanavissa.
Kampanjamalleja
Yritys kutsuu instaajan kuvaamaan ja tuottamaan sisältöä yritykselle määrätyksi ajaksi. Instagrammaaja ottaa kuvia ja jakaa ne omilla sivuillaan sovituin tunnistein (yrityksen nimi + kampanjan tunniste).
Sopikaa etukäteen, mitä tekstissä mainitaan tai millä tyylillä yrityksestäsi kerrotaan. Lopullinen valinta kuvasta ja tekstistä on kuitenkin aina sisällöntuottajalla.
Mainostamalla yrityksen instagram-sivua sisällöntuottajan tilillä, saadaan hänen seuraajansa eli sinun mahdolliset tulevat asiakkaasi ohjattua asiakasyrityksen instagram-sivuille.
Laajemmassa kampanjamallissa instagrammaaja tuottaa samalla kuvasisältöä yritykselle, esimerkiksi sovitun määrän kuvia, tai ottaa yrityksen instagram-tilin haltuunsa tietyksi ajaksi.
Ennen kampanjaa
Tiedota kampanjasta hyvissä ajoin ennakkoon yrityksesi eri kanavia hyödyntäen.
Seuraa kommentteja kampanjan aikana, ole aktiivisesti mukana ja jaa syntynyttä sisältöä omissa kanavissasi.
Kampanjan jälkeen
Käy sisällöntuottajan kanssa läpi kampanjan onnistuminen. Tee yhteenveto. Löydättekö ideoita jatkoyhteistyölle?
Muista, että kerran tuotetulla laadukkaalla materiaalilla on todennäköisesti käyttöä myöhemminkin.
Yhteistyökumppanin valinta
Käytä aikaa sisällöntuottajan valintaan. Tutustu instagrammaajan tiliin ja kuvatyyliin sekä kuvien tasoon. Sopivatko brändinne ja arvomaailmanne yhteen? Onko teillä toisillenne annettavaa? Puhuuko sisällöntuottaja yrityksesi kieltä?
Hyvä sisällöntuottaja on myös itse tarkka omista yhteistyökumppaneistaan ja valitsee kumppaninsa samoin perustein.
Älä katso pelkkiä seuraajamääriä vaan tutustu tarkemmin henkilön kuviin, kuvien tykkäysmääriin sekä kommentteihin. Seuraajien aktiivisuus ja sisällöntuottajan tyyli ja imago on se, jonka perusteella sinun kannattaa tehdä päätös yrityksesi yhteistyökumppanista. Haamuseuraajista ei ole hyötyä.
Tarinankerronnan tulee sujua niin kuvallisesti kuin sanallisestikin. Sisällöntuottajan valmiiksi positiivinen julkisuuskuva ja tunnettuus on hyvä lähtökohta.
Korvaus yhteistyöstä
Ammattimaisesta yhteistyöstä maksetaan aina korvaus. Se neuvotellaan yhdessä sisällöntuottajan kanssa. Myös kuvien käyttöoikeudet ja syntyneen materiaalin jakaminen käydään ennakkoon läpi.
Pieni Ideapuoti Oy suunnittelee ja toteuttaa vaikuttavia viestinnän sisältöjä elämys- ja hyvinvointialan yrityksille.
Tuotimme Sokos Hotelleille kesällä 2015 instagram-kampanjan Punkan kanssa. Kampanjan aikana Konsta kiersi yhdeksän Sokos Hotels paikkakuntaa kuvaten suomalaista luontoa. Yhteistyöhön liittyi myös valokuvanäyttely, median ja henkilökunnan instagram-koulutusta, kuvatuotantoa asiakkaalle sekä hyväntekeväisyyshuutokauppa. Asiakkaan tavoitteena oli tuoda esiin kaupunkihotellienkin ääreltä löytyvää upeaa luontoa, antaa asiakkaille uutta inspiraatiota hotellimajoituksen oheen ja opastaa omaa henkilökuntaa instagram-viestintään. Katso upeita kuvia #sokoshotelsroadtrip
Toteutamme koko ajan pienempiä instagram-kampanjoita ja sisältöä yrityksille taitavien ammattilaisten kanssa.