Instagram-tähtien menestyksestä vain pieni osa on sattumaa

Instagram-tähtien menestyksestä vain pieni osa on sattumaa

Instagram on kanava, jossa kerrotaan kuvien avulla tarinoita. Suosituimmat instagrammaajat ovatkin paitsi taitavia kuvaajia myös kekseliäitä tarinankertojia. Ja aktiivisia verkostoitujia, jotka käyttävät päivittäin runsaasti aikaa oman verkostonsa rakentamiseen. Sinäkin haluaisit olla tähti Instagram-taivaassa? Miten luoda menestyvä tili?

Herättääkö kuvasi unelmia?

Ennen kuvan julkaisua kannattaa käyttää hetki jos toinenkin kuvasisällön pohdintaan. Herättääkö kuvasi tunteita tai muistoja? Tai luodaanko sillä unelmia? Ammattilais-instagrammaaja Daniel Taipaleen, @dansmoe, mukaan nämä kolme asiaa ovat hyvän sisällön tärkeimmät kriteerit. Jos ne eivät täyty, kuvaa ei kannata julkaista.

Luo oma tyylisi. Parhailla kuvaajilla on kullakin oma teema tai idea jokaisessa kuvassaan. Kuten tähtitaivas kuvaaja Mikko Lagerstedtin, @mikkolagerstedt, kuvissa. Muiden tyylistä kannattaa inspiroitua mutta kopiointi ei kannata.

Älä  kiirehdi kuvatessa. Mieti rauhassa kuvakulmaa ja käytä mielikuvitusta. Muista, että kuvan pitää toimia hyvin pienessä koossa. Tunne valo ja miten voit hyödyntää sitä kuvissasi.  Sommittele tasapainoisesti, valokuvauksessa käytetty ”rule of thirds” toimii Instagram-kuvissakin.

Yksi hyvä hashtag on parempi kuin 100 huonoa

Mieti hashtagien käyttöä kuva kerrallaan. Luo kekseliäs hashtag, joka sopii kuvasi sisältöön ja kiinnostaa kohderyhmääsi. Anna muutaman tehokkaan avainsanan tehdä tehtävänsä. Hyvä hashtag kestää aikaa, ja voit nostaa sen esiin yhä uudelleen.

Sen suosituimman hashtagin käyttö voi olla myös ongelma, miljoonan kuvan joukosta omasi jää helposti löytymättä.

Ei se määrä vaan se laatu

Liian monta kuvaa päivässä saattaa ärsyttää seuraajiasi. Julkaisutahtina kuva päivässä on hyvä ohje, kaksikin voi toimia. Yritä julkaista kuvasi aina samaan aikaan päivästä, seuraajasi tottuvat nimittäin helposti tiettyyn rytmiin.

Kuvia ei julkaista julkaisemisen takia. Niiden tulee olla aina laadukkaita ja kuvalla on oltava sanoma. Mieti ennen julkaisua: mitä minä haluan tällä kuvalla viestiä. Koskettaako se katsojaa?

472 000 seuraajaa ei ole sattumaa

© Konsta Punkka

Instagram-tähdeksi nousu voi olla sattumaa, mutta seuraajamäärien jatkuva kasvu ja fanien aktiivisena pitäminen on kovaa työtä. Suomen seuratuin instagrammaaja Konsta Punkka (@kpunkka) ponnahti suosioon oravakuvillaan. Konstan kamera tallensi eläinten tunteita ja ihmiset ihastuivat.

Valtavan seuraajamäärän takana on ammattitaitoisen kuvaamisen ja tarinankertomisen taidon lisäksi taitavaa hashtagien ja filttereiden käyttöä sekä fanien huomiointia. Sekä verkoston aktiivista rakentamista fanitapaamisista luentoihin.

Lähde sinäkin liikkeelle siitä, että olet aktiivinen kaltaistesi parissa. Etsi keitä he ovat. Jos teet kakkukuvia, etsi muut leipurit ja kakuntekijät. Jos maraton on lajisi, etsi ensin muut juoksijat, fitness-tilit ja urheiluaktiivit. Kommentoi ja tykkää heidän kuvistaan, anna palautetta. Pian huomaat, että olet saanut lisää seuraajia.  Aitous on tärkeää, älä kalastele ääniä tykkäilemällä siellä täällä. Instagramissa sinä olet osa yhteisöä, älä siis hylkää sitä.

Ja lopuksi: pysy uskollisena sille seuraajaporukalle, jonka olet kerännyt. He seuraavat sinua jonkin tietyn tyylin tai sisällön vuoksi. Tiedäthän sinä, mikä se on?

Tanja Holmberg

Kirjoitus perustuu instagrammaajien Konsta Punkka ja Daniel Taipale kanssa käytyihin keskusteluihin sekä TNS Gallupin digitiimin vetäjän Niina Sauvolaisen haastatteluun.

About the Author