Hotelli, näin menestyt Instagramissa

Hotelli, näin menestyt Instagramissa

Instagram luo uusia trendejä ja kasvattaa brändien tunnettuutta yli 400 miljoonan käyttäjän voimin. Hotellin ja matkailutuotteen markkinointi on kuin tehty instagramiin, sillä koko instagram-sovelluksen sielu lepää visuaalisessa tarinankerronnassa. Yhä useampi hotelliketju ja yksittäinen hotelli on jo liittynyt instagramiin. Tästä löydät vinkit hyvän instagram-tilin rakentamiseen hotellillesi.

Instagramilla lähemmäs asiakasta

Verrattuna muihin sosiaalisen median käyttäjiin, instagram-käyttäjät ovat huomattavasti sitoutuneempia. Se tekee kanavasta erinomaisen alustan onnistuneelle markkinoinnille.

Hotelli voi parhaassa tapauksessa hankkia instagramin avulla uusia asiakkaita, mutta sovellus mahdollistaa kommunikoinnin asiakkaan kanssa jo yöpymisen aikana. Näin hotelli voi tarjota paremman asiakaskokemuksen ja kehittää toimintaansa asiakaspalautteen avulla.

*Esimerkki: Veera yöpyi hotellissa Singaporessa ja kertoi instagram-tilillään rakastavansa tuoreita hedelmiä. Palatessaan hotellihuoneeseen pitkän päivän jälkeen, hän näki minibaarin ovessa post-it-lapun, jossa luki ‘There’s something nice for you in the fridge.’ Hotelli oli huomannut Veeran Instagram-postauksen ja jääkaapissa odottikin kulhollinen hedelmiä.

On tärkeää, että hotelli seuraa ja kommentoi niitä kuvia, joihin hotelli on tägätty – joko lokaationa, hashtagina tai suoraan instagram-kuvassa tai kuvatekstissä.

Luo hetkiä, joita jaetaan instagramissa. Kuva @veerabianca – Veera on Pienen Ideapuodin yhteistyöinstaaja.

Visuaalinen markkinointi on erilaista instagramissa

Instagram-tilillä ei kannata jakaa hotellin jo olemassaolevia mainoskuvia, sillä asiakas osaa etsiä ne yrityksen nettisivulta. Instagramissa on eri säännöt, siellä esitellään tunteita herättävää tarinankerrontaa. Mieti kuviin uusia näkökulmia sekä  miten saisit niistä persoonallisia ja vaikuttavia.

Instagram-tilisi tulee olla houkutteleva kuvagalleria brändistäsi. Voit tehdä jopa hallaa brändillesi, jos kuvien laatu on heikko ja kuvagalleria sekava. Suunnittele Instagram-tilillesi yhteinen tyyli ja värimaailma. Asiakkaan tulisi tietää tiliäsi katsoessaan, millaisen kuvan ja tunnelman esittelet seuraavaksi.

Torni Alex aurinkolasit
Kuva: @omarelmrabt #helsinkicolors

Kirjoita hyvä bio eli esittelyteksti ja luo oma hashtag

Ennen instagram-tilin julkaisua on hyvä miettiä tarkasti, mitä oman tilin biossa kertoo. Hotellin nimen ja logon lisäksi on tärkeä tuoda esille hotellin sijainti, kirjoittaa lyhyt kuvaus ja linkittää mukaan yrityksen kotisivu. Myös kehotus tägätä hotellisi seuraajien kuviin, on tärkeä. Share your hotel experience / Jaa oma hotellikokemuksesi: @soloestoria #solosokoshotelestoria

Muista markkinoida myös kohdettasi

Mieti Instagram-tiliäsi asiakaslähtöisesti, äläkä mainosta hotellin palveluja liikaa. Instagram toimii matkailuinspiraation lähteenä monelle käyttäjälle. Kohteiden hashtageilla tehdään paljon hakuja.

Tuo siis tililläsi esille myös kohdekaupunkia ja käytä siihen liittyviä hashtageja, kuten #helsinki #finland #suomi. Käytä myös karttapaikannusta.

_K7B0534
Myös hotellin lähialueita kannattaa esitellä.

Mainontaa ja sisältömarkkinointia

Instagram on Facebookin tapaan mahdollistanut sovelluksensa sisällä myös mainonnan. Pärjätäkseen instagram-viestinnässä ilman mainontaa tulisi yrityksen huomioida yllä mainitut ohjeet tunteita herättävään visuaaliseen tarinankerrontaan ja laadukkaisiin kuviin.

Mainontaa huomattavasti parempia tuloksia instagramissa tuottaa sisältömarkkinointi. Hotellien kannattaakin hyödyntää bloggaajia ja ammatti-instagrammaajia markkinoinnissaan. Instagrammaaja voi ottaa tilisi haltuun jonkin kampanjan ajaksi. Tai ammattilaisen kanssa voi järjestää vaikka kilpailun, jonka avulla uudelle tilille on helppo hankkia seuraajia. Hotelliyö palkintona on aina haluttu voitto.

Tanja Holmberg, yrittäjä, viestintäkonsultti. Tehnyt 20 viestintää ja markkinointia matkailualalla eri tehtävissä.

About the Author