Case: Uudistuvan Sokos Hotel Presidentin lanseeraus

Paola-sisu-huoneessa-web

Asiakas: Sokotel Oy, yhteistyössä Ivana Helsinki

Helsingin Kampissa sijaitseva Original Sokos Hotel Presidentti uudistuu vuosien 2016-2018 aikana. Hotellin uuden, suomalaisia ilmiöitä esittelevän tarinakonseptin on suunnitellut Paola Suhonen, Ivana Helsinki. Sisustussuunnittelusta vastaa KOKO 3. Presidentissä sisu, juhannus, talvimyrsky, hiljaisuus ja satumetsä heräävät eloon yllätyksellisin tavoin.

Pieni Ideapuoti vastaa uudistuksen viestinnästä. Lanseeraukseen liittyy viestinnän konsultointia, sisällöntuotantoa, some-kampanjoita ja mediaviestintää.


Case: Frans & les Femmes -ravintoloiden lanseeraus

Frans-et-les-Femmes_1200

Asiakas: SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjaus

Suomalaisille tutuksi tulleet Fransmanni-ravintolat muuntuvat yksilöllisiksi ranskalaisiksi bistroiksi vuosina 2016-2017.

Pieni Ideapuoti toteuttaa uudistuksen viestintää. Teimme tiedotepohjat ja olemme lanseeranneet Helsingin ja Rovaniemen ravintolat. Lanseerauksiin on liittynyt tiedotetuotantoa, pressitilaisuudet ja bloggaajakampanjat.


Case: #sokoshotelsroadtrip Instagram-kampanja Konsta Punkan kanssa

Porot-Rovaniemi_1200

Asiakas: Sokos Hotels

Kesällä 2015 toteutettiin Konsta Punkan kanssa Sokos Hotelleille #sokoshotelsroadtrip Instagram-kampanja. Punkka kiersi Sokos Hotels -paikkakunnilla kuvaamassa suomalaista luontoa. Kampanjaan sisältyi myös valokuvanäyttely ja Instagram-koulutuksia.

Tavoitteet:  saada hyvää kuvasisältöä omiin kanaviin: Instagramiin, facebookiin, Pinterestiin, sokoshotels.fi:hin ja uutiskirjeisiin. Lisäksi haluttiin esitellä Sokos Hotels -paikkakunnat uusin silmin ja uudella tavalla – kaupunkihotellinkin viereltä löytyy luontoelämyksiä. Toissijaisesti haettiin medianäkyvyyttä ja innostettiin henkilökuntaa Instagramin käyttöön.

Kampanjan tulokset: 585 000 Instagram-tykkäystä, 100 luontokuvaa, 60 koulutettua Instagram-viestijää, 20 media-artikkelia ja satojen tuhansien PR-arvo.


Case: Hyvinvointiaamiainen Liigo JA Radisson Blun Brain Food 2014, mediaviestintä

Asiakkaat: Liigo Oy ja Radisson Blu

Asiakkaallani Liigolla on selän kokonaisvaltaiseen huoltoon tarkoitettu design-kaluste Liikkuri. Yritys oli vielä nuori ja Liikkurikin kaipasi lisää tunnettuutta. Sen lisäksi, että mediaa oli kontaktoitu tiedottein, puhelimitse ja messuilla, päätimme kutsua terveys- ja lifestyletoimittajia hyvinvointiaamiaiselle Radisson Blu Royalin Brain roomiin testaamaan Liikkuria asiantuntijan opastuksella.

Halusimme tarjota median edustajille niin kielen, mielen kuin kehon jumppaakin Radisson Blun kokouskonseptiin kuuluvan Brain foodin, Reidar Waseniuksen Aivobicin ja Liigon selkäjumpan avulla.  Aamiaistilaisuus oli suosittu ja saimme paikalle lähes 10 toimittajaa hyvinvointi-, matkailu-, markkinointi- ja lifestylemedioista. Myös artikkeleita ilmestyi hyvin eri aihepiireistä.

Onnistumisen avaimet: Sopiva kellonaika, hyvä tarjoilu, keskeinen sijainti, monta toimijaa.   ”Jos tapahtumassa on paikalla eri tahoja edustavia asiantuntijoita, tilaisuus on houkuttelevampi kuin silloin, jos kaikki tilaisuuden puhujat edustavat samaa tahoa.” - STT

Case: Outdoors Finland Etelä -hankkeen tuloksista viestiminen, mediaviestintä

Asiakas: Visit Finland ja LAMK

Outdoors Finland Etelä -hanke on aktiviteettireitistöjen ja niihin liittyvän osaamisen sekä yhteistyön kehittämishanke, jonka toimialueita ovat Etelä-Karjala, Päijät-Häme, Kymenlaakso ja Uusimaa. Nelivuotinen hanke päättyi 31.12.2014. Hankkeen tuloksena syntyi mm. 19 000 painettua reittiopasta,  18 kriteerien mukaan luotua vaellusreittiä, 1 410 Flickr-portaaliin ladattua kuvaa ja 299 109 sivukatselua outdoorsfinland.fi -sivustolla.

Pieni Ideapuoti toteutti yhteistyössä Caprice Consultingin kanssa marras-joulukuussa 2014 hankkeen tuloksista kertovan viestintäkampanjan. Tavoitteena oli tuloksista kertominen medialle ja median kautta suurelle yleisölle, partnerien asiakastyytyväisyyden lisääminen sekä hankkeen jatkon pohjustaminen.

Työn osat: hankkeen tulokset kiteyttävä  press kit, tiedotteet, mediakontaktoinnit sekä pressitilaisuus.

Tulokset: noin 40 juttua verkko- ja printtimediassa, radiossa ja televisiossa.

Menestyksen avaimet: hyvä ennakkosuunnittelu, kohderyhmien määrittely, ydinviestit per kohderyhmä

"Arvostan Tanjan ja Sarin eleetöntä ja tehokasta tapaa tehdä työnsä. He kuuntelivat, muokkasivat sen kuviksi ja sanoiksi ja etsivät kampanjalle oikeat kanavat ja kohderyhmät. Tulos oli reilusti yli odotusten! Saimme sen mitä tilasimme ja reilusti yli. Kiitos!" -

Pirjo Räsänen, projektipäällikkö, Outdoors Finland Etelä


 Case: Fiskarsin joulu, bloggaajakampanja 2015

Fiskars

Asiakas: Fiskarsin ruukki

Fiskars on upea kulttuuri- ja ruokamatkakohde. Pieni Ideapuoti toteutti joulun alla bloggaajavierailun Fiskarsin Ruukin alueelle. Asiakas halusi viestiä jouluisesta ruokatapahtumasta bloggaajien kauttaa isommalle yleisölle.

Matkaan lähti kymmenen suomalaista kovan tason matka-, ruoka- ja lifestyle-bloggaajaa.


Case: Gastro Helsinki / The Gastro Box, lanseerausviestintä Gastro-messuilla 2016

The-Box_1200

Asiakas: Haaga-Helia

Elämystila The Box on Haaga-Helian ja Tekesin yhteishanke, joka synnyttää vuosina 2016-2018 useita rikastetun todellisuuden palveluympäristöjä. Gastro Boxissa testataan eri aistikokemusten, kuten tuoksun, maun, äänien ja värien, vaikutusta palvelukokemukseen.

Ajattele, että asut helsinkiläisen hotellin huoneessa ja heräätkin aamulla sademetsästä. Tai syöt koko suvun voimin pariisilaisessa bistrossa. Siis koti-Suomessa. Chansonit soivat ja edessäsi astelevat uljaat pariisittaret. The Box muuntaa tekniikan avulla yksinkertaisen tilan elämyskokemukseksi.

The Boxia testattiin ensi kertaa yleisön kanssa Gastro 2016 -messuilla Helsingin Messukeskuksessa. Toimittajat ja bloggaajat pääsivät virtuaaliselle makumatkalle suomalaiseen luontoon. Nautimme Sami Rekolan valmistamia ihania makupaloja virran solistessa, kesäheinän huojuessa ja maisemien vaihtuessa ympärillämme Ihan tavallisessa kontissa Messukeskuksen keskellä.

Todella kiinnostava kokemus ja ruoka muotoiltu kunkin maiseman mukaan. Kala-alkupala maistui mainiolta rantakivien seassa tarjoiltuna. Riimihärkä oli koristeltu taustan sammaleiseen maisemaan sopivaksi.

Pieni Ideapuoti oli mukana konsultoimassa viestinnän suunnittelua ja toteuttamassa bloggaaja- ja mediaruokailuita.

Elämysalan yritysten kannattaa tarttua tähän hankkeeseen ja pohtia, millaisia mahdollisuuksia tästä saisi omaan tuotekehitykseen. The Box on loistava paikka kaikille hotelli-, ravintola- ja matkailualan yrityksille testata omia palveluita. Ja oiva lisä kansainväliseen matkailumarkkinointiin.