Hotelli, näin menestyt Instagramissa

Hotelli, näin menestyt Instagramissa

Instagram luo uusia trendejä ja kasvattaa brändien tunnettuutta yli 400 miljoonan käyttäjän voimin. Hotellin ja matkailutuotteen markkinointi on kuin tehty instagramiin, sillä koko instagram-sovelluksen sielu lepää visuaalisessa tarinankerronnassa. Yhä useampi hotelliketju ja yksittäinen hotelli on jo liittynyt instagramiin. Tästä löydät vinkit hyvän instagram-tilin rakentamiseen hotellillesi.

Instagramilla lähemmäs asiakasta

Verrattuna muihin sosiaalisen median käyttäjiin, instagram-käyttäjät ovat huomattavasti sitoutuneempia. Se tekee kanavasta erinomaisen alustan onnistuneelle markkinoinnille.

Hotelli voi parhaassa tapauksessa hankkia instagramin avulla uusia asiakkaita, mutta sovellus mahdollistaa kommunikoinnin asiakkaan kanssa jo yöpymisen aikana. Näin hotelli voi tarjota paremman asiakaskokemuksen ja kehittää toimintaansa asiakaspalautteen avulla.

*Esimerkki: Veera yöpyi hotellissa Singaporessa ja kertoi instagram-tilillään rakastavansa tuoreita hedelmiä. Palatessaan hotellihuoneeseen pitkän päivän jälkeen, hän näki minibaarin ovessa post-it-lapun, jossa luki ‘There’s something nice for you in the fridge.’ Hotelli oli huomannut Veeran Instagram-postauksen ja jääkaapissa odottikin kulhollinen hedelmiä.

On tärkeää, että hotelli seuraa ja kommentoi niitä kuvia, joihin hotelli on tägätty – joko lokaationa, hashtagina tai suoraan instagram-kuvassa tai kuvatekstissä.

Luo hetkiä, joita jaetaan instagramissa. Kuva @veerabianca – Veera on Pienen Ideapuodin yhteistyöinstaaja.

Visuaalinen markkinointi on erilaista instagramissa

Instagram-tilillä ei kannata jakaa hotellin jo olemassaolevia mainoskuvia, sillä asiakas osaa etsiä ne yrityksen nettisivulta. Instagramissa on eri säännöt, siellä esitellään tunteita herättävää tarinankerrontaa. Mieti kuviin uusia näkökulmia sekä  miten saisit niistä persoonallisia ja vaikuttavia.

Instagram-tilisi tulee olla houkutteleva kuvagalleria brändistäsi. Voit tehdä jopa hallaa brändillesi, jos kuvien laatu on heikko ja kuvagalleria sekava. Suunnittele Instagram-tilillesi yhteinen tyyli ja värimaailma. Asiakkaan tulisi tietää tiliäsi katsoessaan, millaisen kuvan ja tunnelman esittelet seuraavaksi.

 

Torni Alex aurinkolasit
Kuva: @omarelmrabt #helsinkicolors

Kirjoita hyvä bio eli esittelyteksti ja luo oma hashtag

Ennen instagram-tilin julkaisua on hyvä miettiä tarkasti, mitä oman tilin biossa kertoo. Hotellin nimen ja logon lisäksi on tärkeä tuoda esille hotellin sijainti, kirjoittaa lyhyt kuvaus ja linkittää mukaan yrityksen kotisivu. Myös kehotus tägätä hotellisi seuraajien kuviin, on tärkeä. Share your hotel experience / Jaa oma hotellikokemuksesi: @soloestoria #solosokoshotelestoria

Muista markkinoida myös kohdettasi

Mieti Instagram-tiliäsi asiakaslähtöisesti, äläkä mainosta hotellin palveluja liikaa. Instagram toimii matkailuinspiraation lähteenä monelle käyttäjälle. Kohteiden hashtageilla tehdään paljon hakuja.

Tuo siis tililläsi esille myös kohdekaupunkia ja käytä siihen liittyviä hashtageja, kuten #helsinki #finland #suomi. Käytä myös karttapaikannusta.

_K7B0534
Myös hotellin lähialueita kannattaa esitellä.

Mainontaa ja sisältömarkkinointia

Instagram on Facebookin tapaan mahdollistanut sovelluksensa sisällä myös mainonnan. Pärjätäkseen instagram-viestinnässä ilman mainontaa tulisi yrityksen huomioida yllä mainitut ohjeet tunteita herättävään visuaaliseen tarinankerrontaan ja laadukkaisiin kuviin.

Mainontaa huomattavasti parempia tuloksia instagramissa tuottaa sisältömarkkinointi. Hotellien kannattaakin hyödyntää bloggaajia ja ammatti-instagrammaajia markkinoinnissaan. Instagrammaaja voi ottaa tilisi haltuun jonkin kampanjan ajaksi. Tai ammattilaisen kanssa voi järjestää vaikka kilpailun, jonka avulla uudelle tilille on helppo hankkia seuraajia. Hotelliyö palkintona on aina haluttu voitto.

Tanja Holmberg, yrittäjä, viestintäkonsultti. Tehnyt 20 viestintää ja markkinointia matkailualalla eri tehtävissä.

 

 

 

 

 

 

 

Yhteistyö instagram-ammattilaisen kanssa – vinkit yrityksille

Yhteistyö instagram-ammattilaisen kanssa – vinkit yrityksille

Instagram-kampanja sisällöntuottajan kanssa antaa yritykselle uudenlaisen tavan markkinoida yritystään ja palveluitaan. Suositun instagram-ammattilaisen kautta saat käyttöösi paitsi hyvää sisältöä myös laajan ja sitoutuneen potentiaalisen asiakasjoukon. Kuvalliseen viestintään keskittyvä instagram on loistava markkinointikanava erityisesti matkailu- ja elämysalan yrityksille. Totuus on edelleen, että hyvä kuva puhuu enemmän kuin tuhat sanaa.

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

Määrittele kampanjan ydin ja tavoitteet. Mitä kampanjalla tavoitellaan? Mikä on kohderyhmäsi? Entä kampanjan sisältö? Tee lyhyt käsikirjoitus.

Kuva Konsta Punkka
Kuva Konsta Punkka, #sokoshotelsroadtrip

Aseta kampanjalle vastuuhenkilö, joka pitää langat käsissään alusta loppuun.

Luo yhdessä sisällöntuottajan kanssa kampanjalle näppärä ja riittävän lyhyt sekä aikaa kestävä hashtag. Mieti hashtag niin, että se kuvaa kampanjan sisältöä.

Käy yhdessä sisällöntuottajan kanssa läpi brändisi arvot ja ydinviestit sekä mitkä ovat linjauksenne sosiaalisen median kanavissa.

Kampanjamalleja

Yritys kutsuu instaajan kuvaamaan ja tuottamaan sisältöä yritykselle määrätyksi ajaksi. Instagrammaaja ottaa kuvia ja jakaa ne omilla sivuillaan sovituin tunnistein (yrityksen nimi + kampanjan tunniste).

Sopikaa etukäteen, mitä tekstissä mainitaan tai millä tyylillä yrityksestäsi kerrotaan. Lopullinen valinta kuvasta ja tekstistä on kuitenkin aina sisällöntuottajalla.

Mainostamalla yrityksen instagram-sivua sisällöntuottajan tilillä, saadaan hänen seuraajansa eli sinun mahdolliset tulevat asiakkaasi ohjattua asiakasyrityksen instagram-sivuille.

Laajemmassa kampanjamallissa instagrammaaja tuottaa samalla kuvasisältöä yritykselle, esimerkiksi sovitun määrän kuvia, tai ottaa yrityksen instagram-tilin haltuunsa tietyksi ajaksi.

Ennen kampanjaa

Tiedota kampanjasta hyvissä ajoin ennakkoon yrityksesi eri kanavia hyödyntäen.

Seuraa kommentteja kampanjan aikana, ole aktiivisesti mukana ja jaa syntynyttä sisältöä omissa kanavissasi.

Kampanjan jälkeen

Käy sisällöntuottajan kanssa läpi kampanjan onnistuminen. Tee yhteenveto. Löydättekö ideoita jatkoyhteistyölle?

Muista, että kerran tuotetulla laadukkaalla materiaalilla on todennäköisesti käyttöä myöhemminkin.

Yhteistyökumppanin valinta

Kuva Konsta Punkka
Kuva Konsta Punkka, #sokoshotelsroadtrip

Käytä aikaa sisällöntuottajan valintaan. Tutustu instagrammaajan tiliin ja kuvatyyliin sekä kuvien tasoon. Sopivatko brändinne ja arvomaailmanne yhteen? Onko teillä toisillenne annettavaa? Puhuuko sisällöntuottaja yrityksesi kieltä?

Hyvä sisällöntuottaja on myös itse tarkka omista yhteistyökumppaneistaan ja valitsee kumppaninsa samoin perustein.

Älä katso pelkkiä seuraajamääriä vaan tutustu tarkemmin henkilön kuviin, kuvien tykkäysmääriin sekä kommentteihin. Seuraajien aktiivisuus ja sisällöntuottajan tyyli ja imago on se, jonka perusteella sinun kannattaa tehdä päätös yrityksesi yhteistyökumppanista. Haamuseuraajista ei ole hyötyä.

Tarinankerronnan tulee sujua niin kuvallisesti kuin sanallisestikin. Sisällöntuottajan valmiiksi positiivinen julkisuuskuva ja tunnettuus on hyvä lähtökohta.

Korvaus yhteistyöstä

Ammattimaisesta yhteistyöstä maksetaan aina korvaus. Se neuvotellaan yhdessä sisällöntuottajan kanssa. Myös kuvien käyttöoikeudet ja syntyneen materiaalin jakaminen käydään ennakkoon läpi.

 

Pieni Ideapuoti Oy suunnittelee ja toteuttaa vaikuttavia viestinnän sisältöjä elämys- ja hyvinvointialan yrityksille.

 

Tuotimme Sokos Hotelleille kesällä 2015 instagram-kampanjan Punkan kanssa. Kampanjan aikana Konsta kiersi yhdeksän Sokos Hotels paikkakuntaa kuvaten suomalaista luontoa. Yhteistyöhön liittyi myös valokuvanäyttely, median ja henkilökunnan instagram-koulutusta, kuvatuotantoa asiakkaalle sekä hyväntekeväisyyshuutokauppa. Asiakkaan tavoitteena oli tuoda esiin kaupunkihotellienkin ääreltä löytyvää upeaa luontoa, antaa asiakkaille uutta inspiraatiota hotellimajoituksen oheen ja opastaa omaa henkilökuntaa instagram-viestintään. Katso upeita kuvia #sokoshotelsroadtrip

Toteutamme koko ajan pienempiä instagram-kampanjoita ja sisältöä yrityksille taitavien ammattilaisten kanssa.

Elämystila Gastro Box tarjoaa rikastetun todellisuuden palvelukokemuksen

Elämystila Gastro Box tarjoaa rikastetun todellisuuden palvelukokemuksen

Elämystila The Box on Haaga-Helian ja Tekesin yhteishanke, joka synnyttää vuosina 2016-2018 useita rikastetun todellisuuden palveluympäristöjä. Gastro Boxissa testataan eri aistikokemusten, kuten tuoksun, maun, äänien ja värien, vaikutusta palvelukokemukseen.

FW_HH_box
The Box, Haaga-Helia

Ajattele, että asut helsinkiläisen hotellin huoneessa ja heräätkin aamulla sademetsästä. Tai syöt koko suvun voimin pariisilaisessa bistrossa. Siis koti-Suomessa. Chansonit soivat ja edessäsi astelevat uljaat pariisittaret. The Box muuntaa tekniikan avulla yksinkertaisen tilan elämyskokemukseksi.

The Boxia testattiin ensi kertaa yleisön kanssa Gastro 2016 -messuilla Helsingin Messukeskuksessa. Toimittajat ja bloggaajat pääsivät virtuaaliselle makumatkalle suomalaiseen luontoon. Nautimme Sami Rekolan valmistamia ihania makupaloja virran solistessa, kesäheinän huojuessa ja maisemien vaihtuessa ympärillämme Ihan tavallisessa kontissa Messukeskuksen keskellä.

Todella kiinnostava kokemus ja ruoka muotoiltu kunkin maiseman mukaan. Kala-alkupala maistui mainiolta rantakivien seassa tarjoiltuna. Riimihärkä oli koristeltu taustan sammaleiseen maisemaan sopivaksi.

TheBox
(c) Jani Osmo / Haaga-Helia amk

Elämysalan yritysten kannattaa tarttua tähän hankkeeseen ja pohtia, millaisia mahdollisuuksia tästä saisi omaan tuotekehitykseen. The Box on loistava paikka kaikille hotelli-, ravintola- ja matkailualan yrityksille testata omia palveluita. Ja oiva lisä kansainväliseen matkailumarkkinointiin.

Tulevaisuudessa rikastetun todellisuuden käyttäminen voisi säästää esimerkiksi ravintolan remonttikuluja. Koko setin uusimisen sijaan muunnetaan ympäristöä tuoksuin, valoin, kuvin ja äänin. Perusasetelma voi pysyä samana.

The Box siirtyy messujen jälkeen Haaga-Helian ammattikorkeakoulun Haagan kampukselle, jossa Haaga-Helian opiskelijat saavat temmeltää uutta luoden. Rikastettua todellisuutta tullaan jatkossa näkemään myös vientituotteena, kun sillä tuodaan Joulupukki omassa asuinympäristössään kiinalaisten lasten ulottuville ja Ähtärin eläinpuisto tulee saamaan asukkeja maailman ääristä..

GastroBox HD
The Gastro Box, Haaga-Helia

 

 

Instagram-tähtien menestyksestä vain pieni osa on sattumaa

Instagram-tähtien menestyksestä vain pieni osa on sattumaa

 

 

Koli auringonlasku
© Konsta Punkka

Instagram on kanava, jossa kerrotaan kuvien avulla tarinoita. Suosituimmat instagrammaajat ovatkin paitsi taitavia kuvaajia myös kekseliäitä tarinankertojia. Ja aktiivisia verkostoitujia, jotka käyttävät päivittäin runsaasti aikaa oman verkostonsa rakentamiseen. Sinäkin haluaisit olla tähti Instagram-taivaassa? Miten luoda menestyvä tili?

Herättääkö kuvasi unelmia?

Ennen kuvan julkaisua kannattaa käyttää hetki jos toinenkin kuvasisällön pohdintaan. Herättääkö kuvasi tunteita tai muistoja? Tai luodaanko sillä unelmia? Ammattilais-instagrammaaja Daniel Taipaleen, @dansmoe, mukaan nämä kolme asiaa ovat hyvän sisällön tärkeimmät kriteerit. Jos ne eivät täyty, kuvaa ei kannata julkaista.

 

Luo oma tyylisi. Parhailla kuvaajilla on kullakin oma teema tai idea jokaisessa kuvassaan. Kuten tähtitaivas kuvaaja Mikko Lagerstedtin, @mikkolagerstedt, kuvissa. Muiden tyylistä kannattaa inspiroitua mutta kopiointi ei kannata.

Älä  kiirehdi kuvatessa. Mieti rauhassa kuvakulmaa ja käytä mielikuvitusta. Muista, että kuvan pitää toimia hyvin pienessä koossa. Tunne valo ja miten voit hyödyntää sitä kuvissasi.  Sommittele tasapainoisesti, valokuvauksessa käytetty ”rule of thirds” toimii Instagram-kuvissakin.

Yksi hyvä hashtag on parempi kuin 100 huonoa

Mieti hashtagien käyttöä kuva kerrallaan. Luo kekseliäs hashtag, joka sopii kuvasi sisältöön ja kiinnostaa kohderyhmääsi. Anna muutaman tehokkaan avainsanan tehdä tehtävänsä. Hyvä hashtag kestää aikaa, ja voit nostaa sen esiin yhä uudelleen.

Sen suosituimman hashtagin käyttö voi olla myös ongelma, miljoonan kuvan joukosta omasi jää helposti löytymättä.

Ei se määrä vaan se laatu

Liian monta kuvaa päivässä saattaa ärsyttää seuraajiasi. Julkaisutahtina kuva päivässä on hyvä ohje, kaksikin voi toimia. Yritä julkaista kuvasi aina samaan aikaan päivästä, seuraajasi tottuvat nimittäin helposti tiettyyn rytmiin.

Kuvia ei julkaista julkaisemisen takia. Niiden tulee olla aina laadukkaita ja kuvalla on oltava sanoma. Mieti ennen julkaisua: mitä minä haluan tällä kuvalla viestiä. Koskettaako se katsojaa?

472 000 seuraajaa ei ole sattumaa

© Konsta Punkka

Instagram-tähdeksi nousu voi olla sattumaa, mutta seuraajamäärien jatkuva kasvu ja fanien aktiivisena pitäminen on kovaa työtä. Suomen seuratuin instagrammaaja Konsta Punkka (@kpunkka) ponnahti suosioon oravakuvillaan. Konstan kamera tallensi eläinten tunteita ja ihmiset ihastuivat.

Valtavan seuraajamäärän takana on ammattitaitoisen kuvaamisen ja tarinankertomisen taidon lisäksi taitavaa hashtagien ja filttereiden käyttöä sekä fanien huomiointia. Sekä verkoston aktiivista rakentamista fanitapaamisista luentoihin.

Lähde sinäkin liikkeelle siitä, että olet aktiivinen kaltaistesi parissa. Etsi keitä he ovat. Jos teet kakkukuvia, etsi muut leipurit ja kakuntekijät. Jos maraton on lajisi, etsi ensin muut juoksijat, fitness-tilit ja urheiluaktiivit. Kommentoi ja tykkää heidän kuvistaan, anna palautetta. Pian huomaat, että olet saanut lisää seuraajia.  Aitous on tärkeää, älä kalastele ääniä tykkäilemällä siellä täällä. Instagramissa sinä olet osa yhteisöä, älä siis hylkää sitä.

Ja lopuksi: pysy uskollisena sille seuraajaporukalle, jonka olet kerännyt. He seuraavat sinua jonkin tietyn tyylin tai sisällön vuoksi. Tiedäthän sinä, mikä se on?

Tanja Holmberg

Kirjoitus perustuu instagrammaajien Konsta Punkka ja Daniel Taipale kanssa käytyihin keskusteluihin sekä TNS Gallupin digitiimin vetäjän Niina Sauvolaisen haastatteluun.